با رمپ ساختمان آشنا شوید

با رمپ ساختمان آشنا شوید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۳

از سال ۱۹۰۱ که اولین پارکینگ چند طبقه در شهر لندن بنا شد تاکنون زمان زیادی گذشته است. در طول این زمان شیوه‌ ها و روش‌ های ساخت این نوع از پارکینگ ‌ها تکامل یافته و مقررات و ضوابطی نیز در رابطه با آن‌ها در تمام کشورها وضع شد. بصورت کلی از چهار شیوه برای انتقال خودرو‌ها در ارتفاعات مختلف پارکینگ استفاده می‌شود. آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

رمپ داخلی (عادی‌ترین نوع)

رمپ خارجی (معمولا به صورت رمپ گرد است که در امریکا به عنوان Whirley gig شناخته می‌شود.)

آسانسور خودرو (یکی از کم استفاده‌ترین نوع‌ها)

سیستم‌های اتومات (ترکیبی از آسانسور و رمپ)

رمپ ساختمان

رمپ ساختمان

رمپ ها یکی از بخش های  بسیار پر کاربرد و بسیار پر اهمیت، در ساختمان ها هستند. هم در ساختمان سازی، هم جاده سازی از رمپ ها استفاده می شود. بطور کلی می توان گفت که انواع رمپ ساختمان یک سطح شیب دار است و برای دسترسی اتومبیل ها یا افراد، به تراز های مختلف در یک ساختمان، احداث می شود.

دلیل بریدگی های بر روی رمپ

در رمپ یا شیب راهه که از آن برای متصل کردن دو محیط غیر هم سطح استفاده می‌شود، برای جلوگیری از سر خوردن ماشین در سطح رمپ در مسیر رمپ ها می‌توان از بریدگی های آج دار و  تقریبا دو سانتی متری استفاده کرد. از دلایل دیگری که از از این بریدگی ها استفاده می‌شود. این است که اصطکاک را افزایش دهند و آب را هم هدایت کنند. قسمتی از شیارهایی که برای رمپ پارکینگ ها در نظر گرفته می‌شود، در حیاط کار گذاشته می‌شود و از ایجاد حوضچه و جمع شدن زباله ها و آب در ابتدای پارکینگ ها جلوگیری می‌کند.

رمپ ساختمان

اهمیت استفاده از انواع رمپ

در شهرسازی مدرن، نیاز به استفاده از رمپ در ساختمان و فضاهای شهری لازم و اجتناب پذیر است. در واقع وجود رمپ‌ها، به دلیل ایجاد نیازهای جدید است و امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از رمپ در فضاهای شهری و اماکن عمومی و ادارات به امری ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. در واقع نصب و طراحی رمپ بسیاری از نیازهای افراد عادی و به خصوص افراد معلول را برطرف کرده است. در دنیای امروز نصب رمپ در ساختمان، یکی از پرکاربردی ترین بخش محسوب می شود. در بسیاری از شهرهای بزرگ و شلوغ، داشتن پارکینگ های عمومی بسیار لازم و کار آمد است. در این شهرها می توان با استفاده از رمپ های قوسی پارکینگ طبقاتی طراحی کرد که تا از مشکلات پارک کردن خودروها خود به خود کاسته شود. در واقع استفاده از رمپ برای کودکان، افراد معلول، افراد میانسال و عابرین پیاده بسیار لازم و ضروری است.

خواندن این مقاله
طراحی دکوراسیون کافی شاپ مدرن و کلاسیک با کمترین هزینه

رمپ ساختمان

معرفی انواع رمپ ساختمان از نظر کاربرد

رمپ مخصوص افراد معلول

بسیاری از افراد معلول برای استفاده از هتل ها، بیمارستان ها و الباقی مکان ها نیاز به وسیله ارتباطی دارند، که بتواند برای حرکت در ارتفاع یک ساختمان (جابجایی در طبقات و انتقال از طبقه همکف به سایر طبقات) از آن استفاده کنند. در مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری بصورت مکتوب ذکر شده که حتما باید رمپ معلول در فضاهای معماری جهت استفاده معلولان جسمی تعبیه گردد.

رمپ ساختمان

ضوابط طراحی این رمپ

شیب رمپ ۸ درصد

ابعاد استراحتگاه (پاگرد) در رمپ باید ابعادی معادل با ۱۵۰*۱۵۰ سانتی متر داشته باشد.

حداکثر طول مجاز بدون پاگرد ۹۰۰ سانتی متر است.

 

رمپ ماشین رو

از این نوع رمپ برای دسترسی خودروها به مکان هایی که نسبت به یکدیگر ارتفاع متفاوتی دارند استفاده می‌شود. بعنوان مثال فرض کنید شخصی در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کند و پارکینگ این مجتمع در طبقه زیر زمین قرار دارد. این فرد برای اینکه بتواند ماشین خود را در زیرزمین پارک کند، به وسیله ای نیاز دارد که اتومبیل خود را به کمک آن تا زیر زمین هدایت کند. این وسیله ارتباطی رمپ ماشین رو نام دارد.

رمپ ساختمان

 

ضوابط طراحی این رمپ

حداکثر شیب رمپ ۱۵ درصد است.

خواندن این مقاله
سقف باریسول

حداقل عرض رمپ یک طرفه ۳.۵ متر است.

حداقل عرض رمپ دو طرفه ۵ متر است.

فضای مورد استفاده برای پیچش اتومبیل ۵*۵ متر می‌باشد.

 

رمپ آدم رو

قطعا در مکان هایی مثل شیرینی سراها، ادارات دولتی، بانک ها و…این نوع رمپ را مشاهده کرده اید. معمولا چون افراد سالمند و میانسال توانایی عبور و مرور از پله ها را ندارند به همین علت این نوع رمپ ها را ایجاد میکنند. تا دسترسی تمامی افراد برای استفاده از این مکان‌ها میسر شود.

رمپ ساختمان

ضوابط طراحی این رمپ

حداکثر شیب رمپ ۱۲.۵ درصد است.

حداقل عرض آن ۱۱۰ سانتی متر است.

ابعاد استراحتگاه ( پاگرد ) در رمپ باید ابعادی معادل با ۱۵۰*۱۵۰ سانتی متر داشته باشد.

به هیچ عنوان فاصله بین دو پاگرد نباید از ۹ متر بیشتر شود.

به ازای هر ۹ متر طول رمپ باید یک پاگرد در نقطه شروع و پایان رمپ در نقاط گردشی حرکتی ورودی و خروجی فضاها، درب ها و…در نظر گرفته شود.

 

انواع رمپ ساختمان از نظر اجرا 

رمپ سازه ای

هر رمپی که روی خاک نباشد و بار آن به سازه منتقل شود، رمپ سازه ای می باشد. اگر نیاز به خالی بودن فضای زیر رمپ باشد، باید از رمپ سازه ای استفاده گردد. رمپ سازه ای معمولاً بصورت دال بتنی اجرا می شود.

رمپ غیرسازه‌ای (خاکی)

رمپ های غیرسازه‌ای روی خاک یا فونداسیون اجرا می شوند و با ریختن خاک و تنظیم شیب، رمپ را می سازند.

رمپ ساختمان

دسته بندی رمپ ساختمان بر حسب مقدار شیب

رمپ با شیب کم: در این دسته از رمپ ها زاویه بین خط شیب و خط افق حداکثر ۶ درجه (نسبت ۱۰ درصد) خواهد بود.

خواندن این مقاله
طراحی هیجان انگیز خانه

رمپ با شیب متوسط: در این رمپ ها زاویه بین خط شیب و خط افق ۶ تا ۱۰ درجه (نسبت ۱۰ تا ۱۶ درصد) است.

رمپ با شیب زیاد: در این رمپ ها زاویه خط شیب و خط افق ۱۰ تا ۲۴ درجه (۱۶ تا ۴۰ درصد) است.

شیب مطلوب رامپ برای حرکت انسان پیاده ۱۰ درصد می باشد.

رمپ ساختمان

 

نکات لازم و مفید در طراحی رمپ ساختمان

۱) در صورت استفاده از دو گروه رمپ مذکور بصورت هم زمان، درصد شیب رمپ مطابق با عدد کم تر می باشد. یعنی درصد شیب کمتر در نظر گرفته می شود.

۲) معادل۱.۳۳ سانتی متر طول افقی رمپ با شیب ۱۵ درصد برای هر پله محاسبه می گردد.

۳) در رمپ آدم رو اگر شیب بیش از ۶.۶ درصد (۱ به ۱۵) نباشد نیازی به پاگرد نیست.

۴) اگر شیب رمپ آدم رو یا معلولین بیش از ۶.۵ درصد باشد وجود نرده با ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر لازم است.

۵) رمپ جزء سطح اشتغال محاسبه نمی گردد. یعنی اگر فضای باز مثلا حیاط داشته باشیم، رمپ داخل حیاط طراحی می گردد.

۶) در شیب اتومبیل رو به جهت اینکه کف اتومبیل به زمین برخورد نکند، به اندازه ۱ متر از ابتدا و انتهای رمپ شیب ۱۰ درصد در نظر گرفته می شود.

رمپ ساختمان

۷) در طبقه زیرزمین زیر رمپ معلولین و پله طبقه همکف نمی توان پارکینگ طراحی کرد. اما اگر ارتفاع مفید زیر رمپ ۲۲۰ سانتی متر باشد می توان پارکینگ طراحی کرد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

منبع : bamdar.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − دو =