استفاده از سرامیک پرسلانی و اسلبهای سرامیکی در نمای ساختمانها

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و روشهای تولید و پیاده سازی طرح در صنعت کاشی و سرامیک، هم قابلیت تولید سایزهای بزرگ و ضخامتهای بسیار کم و استحکام بالا ایجاد شده است و هم طرحهای گوناگون که الهام گرفته از طبیعت بوده و با ذائقه طراحان و معماران همخوانی بیشتری دارند در تنوع بسیار بالا تولید شده و نیازهای سلیقه های مختلف را پوشش می دهند. طرحهایی با الهام از بافت سنگ، چوب، فلزات، سیمان، بتون، آجر و سایرعناصر طبیعی که تداعی کننده پیوند دیرینه انسان با طبیعت و استفاده از عناصر طبیعی برای آراستن نمای بصری سکونتگاههای بشر از ابتدا تا کنون می باشند. این پیشرفتها باعث شده است تا توجه جامعه معماران و طراحان ساختمان به سمت استفاده از پوششهای سرامیکی در نما جلب شده و استفاده از آنها به یکی از نخستین گزینه های پیش رو تبدیل شود.

در گذشته بیشتر از سنگ ها و پوششهای طبیعی برای پوشش نمای بیرونی ساختمانها استفاده می شد اما امروز یکی از پر طرفدارترین پوششها برای جداره های خارجی ساختمان استفاده از سرامیک نما می باشد. با ورود نوع پیشرفته تر محصولات سرامیکی به بازار که به نام سرامیک پرسلانی شناخته می شوند و از ویژگیهای فنی نظیر استحکام بالا ، تخلخل و نفوذ پذیری بسیار کم (در حد صفر) و  مقاومت بالا نسبت به لک پذیری و آلودگیهای شیمیایی و محیطی برخوردارند تا حدود زیادی اطمینان مصرف کنندگان نسبت به پایداری و دوام پوششهای سرامیکی در فضاهای خارجی ساختمان جلب شده است. این روزها با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی در فناوریهای تولید کاشی و سرامیک این محصولات در ابعاد و اندازه های بزرگ ( اسلب سرامیک) و با ضخامتها، طرحها و افکتهای سطحی متنوع در دسترس می باشند.
  • مزایای استفاده از سرامیک به جای سنگ

 

خواندن این مقاله
معرفی شاخص شامخ در صنعت ساختمان

سرامیک نما 4

استانداردها و کنترلهای اعمال شده در فرآیند تولید کاشی و سرامیک باعث دوام بیشتر آنها نسبت به سنگ طبیعی و حفظ کیفیت و پایداریشان در طی زمان می شود. سرامیکهای با طرح سنگ بر خلاف سنگ طبیعی، با گذشت زمان دچار فرسودگی و سایش نشده و از کیفیت، جلوه و جلای آنها هنگامی که بعنوان سرامیک نما به کار می روند کاسته نمیشود.

 به دلیل یکپارچگی و فشردگی بیشتر ساختار سرامیک های پرسلانی  و کمتر بودن خلل و فرج در آنها، این محصولات با نفوذ رطوبت و هوا دچار تخریب و هوازدگی نمیشوند و همین موضوع قابلیت استفاده از آنها در مناطق سردسیر و گرمسیر را به خاطر داشتن انقباض و انبساط کنترل شده تر بیشتر می سازد، چنانکه در مناطقی که از رطوبت بالایی برخوردارند یا دماهای بسیار سرد و خیلی گرم در آنها بیشتر دیده می شود استفاده از سرامیک پرسلانی در نما با اقبال بیشتری روبرو است.

 

  • طرح های مناسب برای سرامیک نما

 

سرامیک نما 1

جدا از جنس سرامیک نما که باید به دلیل تأثیر شرایط جوی به گونه ای انتخاب شود که قابلیت کاربرد در فضای خارج ساختمان را داشته باشد، انتخاب طرح مناسب برای سرامیک نما نیز حائز اهمیت است.گزینش طرح مناسب برای سرامیک نما به پارامترهای گوناگونی بستگی دارد. بعنوان مثال نوع معماری هر اقلیمی در انتخاب طرح و رنگ مناسب برای نمای ساختمان های آن منطقه بسیار تأثیر گذار است. همچنین نوع ساختمان و هویت و کاربری آن نیز در انتخاب سرامیک به کار رفته در نمای ساختمان تعیین کننده است. قطعا رنگ و طرح انتخاب شده برای سرامیک نما که در یک ساختمان تجاری و یا اداری استفاده میشود با سرامیک نمای به کار رفته در یک مجتمع تفریحی و ورزشی متفاوت خواهد بود. بعنوان مثال برای یک منزل مسکونی یک یا دو طبقه در مناطق شهری استفاده از طرحهای آجری یا سرامیک هایی با بافت سنگ طبیعی انتخاب مناسبی است ولی برای مجتمع های ادارای و تجاری بزرگ استفاده از سرامیکهایی با رنگ یکدست که طرح خاصی نداشته و گاها به واسطه اعمال نسبی ناهمواریها و افکتهای سطحی دارای بافت بسیار ملایمی از عناصر طبیعی نظیر سنگ و فلز شده اند، بیشتر توصیه می شود. 

 

خواندن این مقاله
طراحی داخلی شیک و مناسب اتاق غذاخوری

سرامیک نما 2

 

  • انتخاب روش مناسب نصب سرامیک

بعد از انتخاب طرح مناسب برای سرامیک نما، نکته حائز اهمیت دیگر استفاده و انتخاب درست روش نصب سرامیک می باشد. از  بین  سه روش نصب با ملات، نصب با چسب و نیز نصب خشک که هر سه برای نصب کاشی و سرامیک در نما استفاده شده و هرکدام داری مزایا و معایبی هستند، باید با مشورت کارشناسان مربوطه بهترین روش را انتخاب کرده و برای نصب اصولی سرامیک نما برنامه ریزی کنیم. در واقع انتخاب روش مناسب نصب تعیین کننده کیفیت و جلوه نهایی نمای پوشش شده با سرامیک است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نوزده =