انواع دیوارپوش داخلی ساختمانی

انواع دیوارپوش داخلی ساختمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۱

دیوارها بعنوان جداکننده فضا و قسمت مهمی از فضاهای داخلی ساختمان ها در نظر گرفته می شوند که نقش مهمی در طراحی داخلی دارند و بستگی به نوع فضا و وضعیت منزل باید از دیوارپوش مختلفی استفاده نمود. امروزه استفاده از دیوارپوش در ساختمان از محبوبیت ویژه ای در بین مالکان خانه ها برخوردار است. آن ها نه تنها در ساختمان های نوساز بلکه برای بازسازی دیوارهای قدیمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

انواع مختلف دیوارپوش ها از لحاظ مصالح وجود دارند. هر کدام از آن‌ها دارای قابلیت‌های منحصر به فردی از جمله خاصیت ضد حریق و عایق صوتی و حرارتی بودن هستند. برخی از دیوارپوش ها در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند و می‌توانید آن‌ها را بشویید.

 

دسته بندی دیوارپوش ها

دیوارپوش ها به دو دسته دیوارپوش های داخلی و خارجی تقسیم می شوند.

از ویژگی های مهم دیوارپوش های خارجی می توان به مقاومت بالا آن ها در برابر عوامل محیطی مانند بارش باران و تابش نورخورشید و… اشاره کرد. آجر، سنگ، ورق های کامپوزیت و … از نمونه دیوارپوش های خارجی می باشند.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

 

چند نمونه از دیوارپوش های داخلی

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری دارای انواع مختلفی هستند. بعضی از محصولات کاغذ دیواری کاملاً طراحی شده دارای قابلیت‌های مختلفی مثل مقاومت در برابر رطوبت بالا هستند. بسیاری از انواع کاغذ دیواری مانند PVC و نانو قابل شستشو هستند. اگرچه این دیوارپوش ها قابل شستشو هستند اما برای محیط‌ های بسیار مرطوب مانند حمام خوب نیستند. از مزایای کاغذ دیواری می‌توان به قیمت پایین‌ تر نسبت به سایر انواع دیوارپوش های قابل شستشو و علاوه بر این نصب سریع و آسان آن اشاره نمود.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

سنگی

امروزه استفاده از انواع سنگ طبیعی و مصنوعی بعنوان دیوارپوش به میزان چشمگیری رواج پیدا کرده است. از دیوارپوش های سنگی برای نقاط کانونی خانه مانند دیوار پشت تلویزیون و یا اطراف شومینه استفاده می شود. یکی از مزایای این نوع دیوارپوش ها در مقایسه با انواع دیگر، این دیوارپوش ها در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون در بازار موجود هستند و نیازی نیست نگران سازگاری آن‌ها با سلیقه و طراحی داخلی باشید. از طرفی مقاومت خوبی در مقابل رطوبت، ضربه، خراش، حرارت و فشار داشته و به همین خاطر نسبت به بعضی از انواع دیوارپوش های مصنوعی مثل پلاستیک و آکریلیک دوام بیشتری دارند.

خواندن این مقاله
دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک

 

انواع دیوارپوش ساختمان

شیشه‌ای

استفاده از این دیوارپوش ها تنها در برخی سرویس‌های بهداشتی مشاهده می‌شود، اما دیوارپوش های شیشه‌ای علاوه بر زیبا بودن و جذاب بودن از لحاظ مقاوم بودن در مقابل رطوبت و آب در سطح خوبی هستند. شیشه‌ای که بعنوان روکش دیوار استفاده می‌شود، از استحکام و دوام بالایی برخوردار است.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

چوبی

دیوارپوش های چوبی از مقاومت بالایی برخوردار هستند، اما برای نگهداری طولانی مدت بهتر است از روکش های مختلف برای آن ها استفاده نمود. این نوع دیوارپوش عایق صدا و حرارت نیز می باشد و برای نصب آن نیاز به زیرسازی نیست. امروزه بدلیل گران بودن چوب و به منظور حفظ محیط زیست از چوب های مصنوعی مانند MDF در ساخت دیوارپوش استفاده می شود. در ساخت دیوارپوش چوبی از تخته های پهن و باریک از جنس چوب در رنگ های مختلف استفاده می شود. این دیوارپوش را می توان بصورت عمودی و افقی نصب کرد.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک مقاومت زیادی در مقابل آب و رطوبت دارد و یکی از موارد عالی برای استفاده در محیط‌ های بسیار مرطوب می‌باشد. همچنین رنگ‌ ها و طرح‌ های بسیار متنوعی دارند. کاشی و سرامیک در اندازه‌ها و اشکال گوناگون در فضاهای هندسی مختلف قابل استفاده است. از طرفی مقاومت مناسبی در مقابل ضربه و خط و خش مختلف دارند.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

چرمی

استفاده از دیوارپوش چرمی در لابی هتل ها، مجتمع های تجاری، مسکونی و مهدکودک ها رایج می باشد. این نوع دیوارپوش عایق مناسبی در برابر حریق و صدا است و دارای طرح های سه بعدی می باشد. ضخامت آن‌ها ۱ تا ۵ اینچ و بسیار عایق صدا هستند، بنابراین امروزه کاربرد بسیاری در خانه‌ های جدید دارند.

خواندن این مقاله
8 راه برای تزئین خانه با وسایل عتیقه و کلکسیون ها

 

انواع دیوارپوش ساختمان

آکریلیک

برعکس کاشی و سرامیک که نصب و اجرای آن دشوار است، دیوارپوش قابل شستشو آکریلیک را قادر هستید در سرعت بالایی نصب کنید. این قابلیت منحصر به فرد باعث شده است که این نوع دیوارپوش بسیار محبوب باشد. مقاوم بودن مناسب در مقابل رطوبت و آب سبب می‌شود تا آن‌ها قابل شستشو باشند و با خیال راحت در حمام از آن‌ها استفاده شود.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

فایبرگلاس

فایبرگلاس یا همان الیاف شیشه نوعی متریال طبیعی است که از موادی غیر سمی نظیر کربنات، سیلیس، کوارتز و دولومیت تشکیل شده است. دیوارپوشی که از این نوع الیاف ساخته می شود به شکل پارچه ای پر از تار و پود است که مقاومت و استحکام آن بسیار بالا می باشد. دیوارپوش های فایبرگلاس غیر قابل اشتعال هستند و می توان آن ها را در انواع ساختمان ها با کاربری متفاوت نصب نمود. از مزایا منحصر به فرد این دیوارپوش در مقایسه با سایر دیوارپوش ها سرعت بالای اجرا، صرفه جویی در هزینه، وقت و عمر طولانی می باشد.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

 

PVC

این نوع دیوارپوش که در ساخت آن از PVC استفاده شده در رنگ، طرح و ابعاد مختلف در دسترس می باشد. دیوارپوش PVC بسیار با دوام بوده و در برابر نفوذ آب و آلودگی نیز بسیار مقاوم می باشد. از ویژگی های این دیوارپوش ها می توان به قابل شستشو بودن آن ها اشاره کرد. استفاده از دیوارپوش PVC در طولانی مدت مقرون به صرفه است، زیرا این دیوار پوش ها عمر بالایی دارند و برای تمامی فضاها مناسب می باشند. بدلیل تنوع طرح‌ های بسیار زیاد این محصول، آن را به جایگزینی خوبی برای سایر پوشش‌ها مانند سنگ‌ های ساختمانی، سرامیک‌ های چینی، ورق‌ های MDF  و فایبرگلاس در ساخت تبدیل کرده است. دیوارپوش های پلاستیکی با طرح سنگ، سازه‌ها را سبک کرده و در نتیجه در برابر زلزله ایمن‌تر عمل میکند.

خواندن این مقاله
برترین معماران جهان: هوشنگ سیحون

 

انواع دیوارپوش ساختمان

لمینت

دیوارپوش های لمینت نیز در ساخت و ساز کاربرد زیادی دارند. دیوارپوش های لمینت انواع مختلفی داشته که بعضی از آن‌ها خاصیت ضد آب دارند. دیوارپوش های لمینت ضد آب و قابل شستشو هستند، بنابراین می‌توان از آن‌ها در حمام یا هر فضای دیگری استفاده کرد. وزن کم این دیوارپوش ها نصب و اجرا را آسان و سریع می‌کند.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

سه بعدی(۳D)

استفاده از دیوارپوش سه بعدی جلوه بی نظیری به دکوراسیون خانه شما می بخشد. این دیوارپوش ها از خاصیت ضد حریق برخوردار هستند و در برابر نفوذ آب مقاوم می باشند.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

آلومینیومی

دیوارپوش های آلومینیومی از قطعات آلومینیوم کامپوزیت تشکیل شده اند. ضخامت این قطعات ۴ میلی متر می باشد. این نوع دیوارپوش در انواع تک رنگ، ترکیبی و طرح دار در دسترس می باشد. قطعات آلومینیومی این دیوارپوش ها براحتی توسط چسب قدرتمندی که پشت آن ها تعبیه شده به دیوار می چسبند.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

پانل بتنی

پانل های بتنی با قالب های گوناگون در طرح، رنگ و شکل های مختلف تولید می شوند. این پانل ها بصورت تخت و یا سه بعدی هستند و  ضخامتی حدود ۴ میلی متر دارند و برای نصب آن ها از چسب استفاده می شود.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

آکوستیک

استفاده از این پوشش برای فضاهایی مانند اتاق جلسات، آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و بطور کلی مکان هایی که نیاز به جذب صوت دارند، مناسب می باشد. پوشش های آکوستیک از پارچه هایی از جنس پلی استر و اولفین تولید می شوند.

 

انواع دیوارپوش ساختمان

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

منبع : bamdar.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =