انواع پرلاتور و نحوه عملکرد آنها

هنگام باز کردن شیر از چه میزان جریان آبی استفاده می کنید؟ آیا تاکنون فشار کم آب باعث دردسر شما و کند شدن فرآیند شستشو شده است؟ چقدربه صرفه جویی در مصرف آب اهمیت می دهید؟ آیا پیش آمده هنگام استفاده از شیر آب، ریزش غیرمستقیم و ناهمگون جریان آب و پاشش قطرات آب به اطراف باعث ناراحتی و دردسر شما شود؟
برای رفع این مشکل ها چه می کنید؟ باید بگوییم تمام این مشکلها با به کارگیری یک قطعه کوچک در قسمت خروجی لوله آبریز شیرآلات قابل رفع شدن است. این قطعه کوچک، ظریف و در عین حال کاربردی پرلاتور نام دارد. امروزه پرلاتور یکی اجزای ضروری در شیرآلات بهداشتی اعم از شیر روشویی، شیر آشپزخانه، شیر دوش حمام، شلنگ توالت و غیره است

پرلاتور که نامش را از واژه انگلیسی pearl به نام مروارید گرفته است، قطعه بسیار کوچکی است که می تواند در جریان آب خروجی لوله آبریز شیرآلات جلوه ای با درخشش و نرمی مروارید ایجاد نماید. اما این کار چگونه صورت می پذیرد؟ پرلاتورها از صفحات مشبک پلیمری یا فلزی تشکیل شده اند که به خروجی لوله آبریز شیرآلات متصل می شوند. زمانیکه آب از بین این صفحات مشبک جاری می شود، با روشهای مختلفی به تعداد زیادی از رشته های باریک تقسیم می شود که عموما در بین این رشته های باریک آب، هوا نیز عبور کرده و این فرآیند باعث می شود مصرف کننده هنگام شستشو جریانی نرم از آب را با فشار مطبوع بر پوست خود حس نماید. به واسطه این مکانیزم مخلوط کردن آب با هوا به پرلاتور Aerator نیز می گویند.

پرلاتورها بر حسب تاثیری که بر جریان خروجی آب از لوله آبریز می گذارند، به انواعی چون هوادهنده، اسپری کننده، لانه زنبوری، مدیکال، ضد رسوب، سکه ای و غیره تقسیم بندی می شود که در این مطلب به  شرح ویژگی های انواعی از آنها می پردازیم.

خواندن این مقاله
پیشنهادات معمار داخلی برای افزایش نور راهرو

 

انواع پرلاتور

پرلاتور هوادهنده ساده :

این پرلاتورها که جزء عمومی ترین انواع پرلاتور می باشند، جریان آب و هوا را طوری مخلوط میکنند که جریان خروجی از لوله آبریز سفیدتر و حجیم تر نشان داده شود. تماس با این جریان آب ایجاد شده هنگام شستشو، حس سبکی و نرمی را به پوست القا می کند. همچین خروجی آب متمرکز بوده و به اطراف پاشیده نمی شود. معمولا این مدل انتخاب مناسبی برای شیرآلات کاربردی در منزل  است .

پرلاتور مدیکال (طبی):

مدیکال

 

در کاربردهای پزشکی و بیمارستانها که به جریان آب به صورت مستقیم و بدون هوادهی نیاز است از این نوع پرلاتور استفاده می شود. این پرلاتورها باعث می شوند از پاشش ناخواسته و ترشح آب روی سطوح اطراف محل شستشو جلوگیری شود. بدیهی است به کاربردن این وسیله در محیطهای درمانی از خطر سرایت عوامل بیماری زا به محیطهای اطراف محل شستشو جلوگیری می کند.

پرلاتور اسپری کننده :

این نوع پرلاتورها به مانند الگوی دوشها دارای تعداد زیادی خروجی آب هستند و جریانی وسیع و در عین حال متمرکز را روی سطح شستشو ارائه می دهند. معمولاً برای شیرآلات ظرفشویی از این مدلها استفاده می شود. این مدلها برای ایجاد پراکندگی مناسب آب حتی در دبی های پایین موثرند. در انواع دومنظوره این پرلاتور ها هوادهی در دو مسیر جریان مختلف انجام می شود که بسته به انتخاب کاربر قابل تغییر هستند.

پرلاتورهای سکه ای:

سکه ای

این پرلاتورها برای شیرهای عادی قابل استفاده هستند طوری طراحی شده اند که باز کردن و تمیز کردن آنها بسیار راحت و بدون نیاز به آچار قابل انجام است. تنها با یک قطعه سکه مانند و یا یک کلید می توان این پرلاتور را از قسمت سر شیرها جدا کرده و بعد از شستوی آن و خروج املاح به راحتی جا انداخت.

خواندن این مقاله
با راهنمای خرید چرخ گوشت، آشپزی سالم‌تری داشته باشید

پرلاتور های ضد رسوب:

استفاده از ساختارهای خاصی مانند لانه زنبوری های ساخته شده از پلیمرهای خاص که جایگزین صفحات مشبک سیمی معمولی می شوند رسوب پذیری پرلاتورها را به میزان زیادی کاهش می دهد. معمولا جنس پلیمرهای به کار رفته در این پرلاتورها هم به گونه ای نرم و انعطاف پذیر است که امکان خروج و ریزش املاح قرار گرفته داخل شبکه ها را با مالش انگشت به شبکه پرلاتور فراهم می آورد.

پرلاتور های مدل میکادو:

 

پرلاتور میکادو

در این پرلاتورها رشته های خروجی آب به صورت یک طرح بافته شده و توری مانند و چشم نواز از آبریز شیر آلات خارج شده و جذابیت و زیبایی خاصی را به فضای شستشو و شیرآلات می بخشند.

 

کاهش قابل توجه مصرف آب در هنگام شستشو با استفاده از پرلاتورها

علاوه بر امکاناتی که در بالا ذکر شد یکی از مزیتهایی که پرلاتور ها برای شیرآلات بوجود می آورند میزان صرفه جویی در مصرف آب می باشد. اگر در یک خانواده ٤ نفره، هر فرد ٢ نوبت در روز از روشویی استفاده کند، میزان آب مصرفی‌شان در هر دقیقه ١٢ لیتر خواهد بود. اما اگر همین خانواده بر روی آبریز شیر روشویی خود، پرلاتور نصب کنند میزان مصرف آب به حدود ٦ لیتر در دقیقه کاهش می‌یابد. بنابراین استفاده از قطعه کوچکی مثل پرلاتور علاوه بر اینکه باعث بهره مندی از جریان نرم، لطیف و یکنواخت آب در هنگام شستشو می شود ، باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و توزیع بهینه پاشش آب در خروجی آبریز شیرآلات می شود. علاوه بر این چنانچه افت فشار و دبی جریان آب وجود داشته باشد تا حد زیادی آن را بی اثر کرده و رضایتمندی را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

توجه و آگاهی از داشتن همین قطعه به ظاهر کوچک در هنگام  خرید شیرآلات، می تواند شما را از مزایای یک خرید آگاهانه بهره مند نماید. کارشناسان “فروشگاه اینترنتی سه کنج” آماده راهنمایی و ارائه مشاوره های لازم در زمینه خرید شیر آلات باکیفیت می باشند.
خواندن این مقاله
از نقش مهم کابینت آشپزخانه در طراحی دکوراسیون داخلی چه می دانید؟
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =