صفر تا صد شناخت انواع توالت فرنگی و ویژگیهای آنها (بخش دوم)

یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید توالت فرنگی، میزان مصرف آب آنهاست. امروزه با توجه به محدودیت منابع آبی و همینطور هزینه و پولی که بابت قبض آب می پردازیم، دغدغه مصرف بهینه آب به یکی از اولویتها در انتخاب سبک و روش زندگیمان تبدیل شده است. پس بهتر است هنگام انتخاب توالت فرنگی برای سرویس بهداشتی مان مدلی انتخاب کنیم که از نظر میزان مصرف آب در شرایط متعادل و بهینه قرار داشته باشد.

 نوع فلاش تانک توالت فرنگی و طراحی سیفون و مکانیزم خروجی آنها دو فاکتور تعیین کننده در میزان مصرف آب در توالت های فرنگی است. در حقیقت این قسمت ها مهمترین پارامتر در تامین رضایت شما از عملکرد توالت فرنگی خواهند بود. بطوری که اگر محصولی که انتخاب کرده اید از بهترین جنس و ماتریال ساخته شده و بهترین کیفیت لعاب دهی و جذاب‌ترین طراحی را هم داشته باشد، با کمی نقص در سیستم فلاش تانک و تخلیه، ناچارید آن را به عنوان یک محصول دردسرساز و بدون استفاده کنار گذاشته و از چرخه مصرف خارج نمایید.

 1-حجم و نحوه عملکرد فلاش تانک ها

یک سیستم سیفون خوب و مناسب سیستمی است که بتواند فرآیند تخلیه کامل را با حداقل مصرف آب، درکمترین زمان ممکن و کمترین میزان ایجاد سر و صدا به انجام رساند. توالت هایی کارآمدی و راندمان بالاتری دارند که با طراحی های انجام شده بتوانند میزان کمتر آب را در هنگام تخلیه با فشار بیشتری وارد کاسه توالت فرنگی نموده و عملکرد شستشوی کاسه توالت را بهتر انجام دهند. بعنوان مثال استفاده از لوله های باریکتر که آب را با فشار بیشتر به داخل لگن تخلیه می‌کنند، باعث می شود در هر بار تخلیه، با مصرف حدود ۲ لیتر آب، لگن کاملاً شسته ‌شود.

براساس آمار یک فلاش‌ تانک 20 لیتری سالانه 36500 لیتر آب مصرف می‌کند، در حالی که مصرف فلاش ‌تانک 13 لیتری 23725 لیتر و میزان مصرف فلاش ‌تانک شش لیتری 10950 لیتر در سال است. پس سعی کنید از توالت فرنگی هایی با فلاش تانک با ظرفیت مناسب استفاده نمایید. امروزه فلاش تانک های دو حالته (دارای دو مخزن که بسته به نیاز یکی از آنها استفاده می شود) با ظرفیت 3 تا 6 لیتر به بازار آمده اند که سالانه 6570 لیتر آب مصرف می کنند و با بهره گیری از آنها  معادل حدود 82 درصد صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

خواندن این مقاله
معماری و طراحی دکوراسیون داخلی برای ویلاها 

در گذشته در سیستم شستشو یا فلاش تانک ها از فلاپرهای پلاستیکی استفاده می شد. امروزه، سیستم های شستشوی جدید و موثرتری نظیر فلاش تانکهای تحت فشار برای افزایش اثربخشی و کارکرد با حداقل مصرف آب اختراع شده اند. در فلاش‌تانک‌های تحت فشار سیستم به گونه‌ای است که هوای متراکم شده در هنگام تخلیه، آب را با فشار به سمت خروجی هدایت می‌کند. حجم این سیفون‌ها بسیار اندک و قدرت پاک کنندگی‌ آن ها برابر و حتی بیشتر از فلاش‌تانک های پر مصرف است. توالت هایی که سیستم فلاش تانک تحت فشار دارند آب کمتری نسبت به توالت های گرانشی مصرف می کنند.

2- انواع سیستم های تخلیه توالت فرنگی

بغیر از بازدهی و عملکرد فلاش تانک در توالتهای فرنگی، مکانیزم سیستم تخلیه و خروجی آنها نیز نقش موثری در میزان مصرف آب و حفظ پاکیزگی و نظافت این توالت ها دارد. به طور کلی 5 نوع رایج تر از سیستمهای تخلیه در توالت های فرنگی وجود دارند که هر کدام مزایا، معایب و ویژگیهای خاص خود را دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت .

2-1-تخلیه گردابی (Vortex Flushing System)

تخلیه گردابی

 

در توالت های فرنگی اولیه با تخلیه گردابی، آب از مخزن فلاش تانک وارد کاسه نشیمن توالت فرنگی شده و با ایجاد حالت چرخش و گرداب در کاسه نشیمن، عمل تخلیه انجام می‌شود .زمان تخلیه در مدل گردابی بیشتر بوده و مصرف آب نسبتاً بالایی دارد. همچنین معمولا قطر لوله خروجی سیفون در مدل گردابی نسبت به سایر روشها کمتر است (حدود 45 میلیمتر)، که در این صورت ایجاد گرفتگی در لوله ها محتملتر می شود. از مزایای روش گردابی صدای ایجاد شده کمتر، در هنگام عمل تخلیه کاسه نشیمن توالت فرنگی است. 

خواندن این مقاله
سبک ساحلی در طراحی داخلی (جامع‌ترین راهنما با تمام جزئیات)

2- 2-تخلیه آبشاری یا ریزشی  (WashDown Flushing System)

تخلیه آبشاری

 

در این روش شستشو از بالا به پایین کاسه نشیمن انجام می شود. به طوریکه  آب از مخزن فلاش تانک به درون لبه‌ی بالایی کاسه‌ی توالت فرنگی که اصطلاحا ریم نامیده می شود هدایت شده و سپس از سوراخ‌های تعبیه شده در گرداگرد ریم به سمت پایین هدایت می‌شود. این عمل، با ایجاد حرکت شدید آب در مسیر منتهی به خروجی باعث شستشو و تخلیه کاسه نشیمن توالت فرنگی می شود.

از مزایای این مدل می توان به داشتن قطر بزرگتر ( ۷۰ تا ۱۰۰ میلیمتر) برای لوله‌ی خروجی سیفون اشاره کرد که موجب می‌شود که ریختن موادی مانند دستمال کاغذی و اقلام مشابه موجب گرفتگی توالت فرنگی نشود. اما مصرف آب این مدل نیز چندان پایین نبوده و سر و صدای ایجاد شده در هنگام تخلیه نسبت به مدل گردابی بیشتر می باشد.

2-3- تخلیه واتر جت (Water Jet Flushing System)

تخلیه واترجت

سیستم تخلیه واترجت نسبت به سیستمهای ذکر شده قبلی جدیدتر و به صرفه تر است. در این سیستم علاوه بر استفاده از مکانیزم تخلیه آبشاری که در آن آب از سوراخهای تعبیه شده در اطراف ریم به سمت عمق کاسه توالت هدایت شده و به شستشو و تخلیه ی کاسه منتهی می شود، آب از طریق کانال دیگری از مخزن به قسمت شوتینگ کاسه توالت هدایت شده و با ایجاد فشار بیشتر، تخلیه کاسه نشیمن در زمان کوتاه تر( حدود 5 ثانیه) و با مصرف آب کمتر انجام می شود. سر و صدای ایجاد شده در این روش نیز به نسبت کمتر می باشد. استفاده از دو حجم آب یا همان مکانیزم تخلیه دو حالته در این سیستم امکانپذیر می باشد.

خواندن این مقاله
۱۰ آپارتمان زیبا به سبک اسکاندیناوی

2-4- تخلیه توربوجت (Turbo Jet Flushing System)

تخلیه توربو جت

عملکرد سیستم تخلیه توربوجت، مشابه سیستم واترجت بوده با این تفاوت که علاوه بر کانال تعبیه شده در قسمت شوتینگ پایینی، دو کانال پر حجم آب در دوطرف لبه بالایی نشیمن توالت فرنگی ایجاد شده است که وظیفه شستشوی بهتر جداره بالایی کاسه نشیمن را دارند و با کمک کانال تعبیه شده در پایین کاسه نیز عمل تخلیه کاسه توالت فرنگی در حداقل زمان انجام می شود. با توجه به وجود یک ورودی آب در پایین کاسه نشیمن و دوتای دیگر در بالای کاسه نشیمن یا محدوده ریم، به این سیستم تخلیه شوتینگ سه تایی نیز گفته می شود.

به طور کلی در توالت فرنگی ها با سیستم شوتینگ، قطر لوله خروجی نسبت به مدل تخلیه آبشاری کمتر می باشد.

2-5-تخلیه سوپر جت (Super Jet Flushing System) 

در این سیستم تخلیه توالت فرنگی که نوع توسعه یافته مکانیزم تخلیه توربوجت است، با طراحی خاص کانال تخلیه و افزایش سرعت ورود آب به داخل کاسه نشیمن، تخلیه در زمان کوتاهتر و با مصرف آب به مراتب کمتری نسبت به سیستم های قبلی انجام می شود، به نحوی که با حداکثر 5/4 لیتر آب در مدت زمان 3 ثانیه تخلیه صورت می پذیرد..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =