طبیعت زنده را به فضای داخلی خانه ی خود بیاوریم

با کوچکتر شدن خانه ها در عصر کنونی، کمبود آب و وقت برای نگهداری گل و گیاه ناچاریم لذتی که از طبیعت زنده و گیاهان می بریم را از باغهای شیشه ای بنام تراریوم، ویواریوم و….انتظار داشته باشیم .

یکی از پیشنهادات شگفت انگیز برای فرو رفتگی های دیوار ها همین باغ های شیشه ای کوچک در دکوراسیون داخلی خانه ها می تواند باشد.

ویواریوم

ویواریوم

ویواریوم

زیست‌دان یا ویواریوم کلمه‌ای لاتین به معنی «محل زندگی» و جایی است که برای نگهداری و رشد گیاهان یا حیوانات، برای دیدن یا تحقیق استفاده می‌شود.

بخشی از اکوسیستم برای یک گونه ی خاص، در اندازه ی کوچک‌تر، همراه با امکان کنترل شرایط محیطی، شبیه‌سازی می‌شود.

ویواریوم

ویواریوم

ویواریوم ممکن است بسیار کوچک و مناسب برای نگهداری روی یک میز باشد، مانند تراریوم یا آکواریوم، یا ممکن است سازه ‌ای بسیار بزرگ باشد که امکان پرواز گونه‌های نگهداری‌شده را نیز داشته ‌باشد.

ویواریوم سازه ایست که در نگاه اول شباهت زیادی به آکواریوم دارد ، تنها با این تفاوت که در ویواریوم می توانیم گیاهان و جانوران غیر آبی یا نیمه آبی را در کنار هم داشته باشیم.

گیاهانی که برای این سیستم میتوان استفاده نمود،گیاهان سازگار با زندگی شهری بوده به طوری که حتی بدون نور خورشید و حتی با نور لامپ کم مصرف هم میتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

این سیستم نیازی به رسیدگی مداوم و روزانه ندارد و در صورت پیش آمدن مسافرت های بلند مدت نیز،به راحتی به زندگی و رشد و نمو خود ادامه میدهند.

خواندن این مقاله
پیشنهادات معمار داخلی برای افزایش نور راهرو

ویواریوم در واقع برای نگهداری گیاهان آبزی ساخته می شود که شرایط نگهداری خاصی دارد که به شرح زیر است :

گیاهان آبزی به همان آب و دمایی احتیاج دارند که ماهیان زینتی آکواریومی احتیاج دارند.

منظور از شرایط مطلوب،دمای ۲۲ تا ۲۷ درجه و PH خنثی میباشد.

لازم به ذکر است نور طبیعی به مراتب نوری مناسب تر از  نور مهتابی است زیرا؛ نور طبیعی چرخه ی منظم خواب و بیداری را حفظ میکند و مسلم است که گیاه در شرایط طبیعی رشد بهتری دارد.

بیشتر ما فقط با اکواریوم آشنا هسیتم اما شاید جالب باشد که آکواریوم یکی از اعضای این خانواده است.

ویواریوم

ویواریوم

تراریوم ( Terrarium ) :

(تراریوم) در لغت به معنی باغ شیشه‌ای است و عبارت است از محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان و به بیان دیگر محیطی برای ایجاد ریزاقلیمی با رطوبت بالا برای گیاهانی که بیشتر بومی جنگل‌های مرطوب جنوب، مرکز آمریکا، جنوب شرقی آسیا و آفریقا هستند و با هم سازگار هستند و در یک ظرف شیشه‌ای و سربسته رشد می‌کنند.

تراریوم محیطی است که براساس مناطق خشک و وحشی کره زمین شبیه سازی شده است.

تراریوم

تراریوم

تراریوم

تراریوم

در این مجموعه گیاهانی مانند :

  1. کراسوله ها 
  2. برومیده ها 
  3. بنفشه آفریقایی

و حیواناتی مانند :

خزندگان و حشرات و پرنده های کوچک می توان نگه داری کرد.
در تراریوم های در بسته سیستم آبیاری چرخشی است به این نحو که آب تبخیر شده از سطح خاک و گیاهان ، به سطوحی که تراریوم را در بر گرفته اند برخورد کرده و مجدد به صورت قطرات آب به خاک باز می گردد که این سیکل باعث کاهش دور آبیاری می گردد.

تراریوم

تراریوم

تراریوم

تراریوم

آکواریوم ( Aquarium )

آکواریوم ها محیط های کوچک و بسته ایی هستند که بر اساس محیط آبی مثل روخانه یا دریا یا دریاچه شبیه سازی شده اند.
گیاهان آبزی درون آکواریوم ها از نیتروژن درون خود سیستم آکواریوم استفاده می کنند و محیط خوبی برای ماهیان و سایر آبزیان بوجود می آورند.

آکواریوم

آکواریوم

( Paludarium ) :

پالداریوم با الهام از جنگلهای پر باران و باتلاق ها شبیه سازی شده است.

خواندن این مقاله
طرح های اتاق آبی فینالیست رویداد جایزه معمارى قاره اى آسیا ۲A در سال ۲۰۲۱ شدند.

پالداریوم در واقع تلفیقی از آکواریئم و تراریوم است.

پالوداریوم یا همان آکواریوم نیمه‌پر، فضایی است که امکان نگهداری ماهی‌ها، گیاهان آبزی و غیر آبزی، دوزیستان، خزندگان و حتی حشرات را در یک اکوسیستم مینیاتوری پویا و زنده فراهم می‌کند.

در این سیستم‌ها نیمی از فضا با آب پر شده و نیمی از آن با دکوری‌های غیر آبزی، در واقع نه‌تنها به شما اجازه مخلوط کردن ماهی‌ها و گیاهان آبزی با حیوانات هوازی را می‌دهد، بلکه پالوداریوم یک زیستگاه ایده‌آل برای موجوداتی مثل قورباغه و یا سمندر نیز است.

این تنوع موجودات باعث می شود تا پالوداریوم، زیبایی واقعی یک آبگیر طبیعی را داشته باشد.

در این سیستم، حس واقعی طبیعت و حیات وحش و مرموز بودن آن خیلی بیشتر از نمونه‌های مشابه این ریزاکوسیستم ‌هاست.

پالداریوم

پالداریوم

فورمیکاریوم

فورمیکاریوم یا مزرعه مورچه‌ها زیستگاه شبیه‌سازی‌شده‌ای برای زندگی حشراتی مثل مورچه و موریانه است که به‌صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند.

این زیستگاه در سال ۱۹۰۰ توسط حشره‌شناس فرانسوی اختراع شد.

این زیستگاه مصنوعی برخلاف لانه طبیعی مورچه‌ها که ساختاری سه‌بعدی دارد، یک فضای دوبعدی است که بین دو صفحه شیشه‌ای قرارگرفته و به دلیل شفاف بودن دیواره آن می‌توان زندگی مورچه‌ها را زیر نظر گرفت.

در حال حاضر در بعضی از کشورها فورمی کاریوم‌هایی در ابعاد کوچک نیز در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها برای بچه‌ها طراحی‌شده تا کودکان با گذاشتن چند مورچه یا موریانه و دادن آب و غذا از نزدیک با زندگی روزمره این حشرات آشنا شوند.

خواندن این مقاله
برترین شرکت های آموزش آنلاین معماری و طراحی دکوراسیون داخلی

ریپاریوم

نوع جدیدی از آکواریوم کاشته شده است که درواقع شبیه‌سازی زیستگاه مرطوب حاشیه دریاچه‌، رودخانه و برکه‌ها به حساب می‌آید.

سیستم کاشت گیاهان در ریپاریوم، همان روش معمول کاشت گیاهان است، اما برای ساخت و شبیه‌سازی مناظر طبیعی از انواع فوم و مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. تجهیزات موردنیاز این سیستم، مشابه آکواریوم است با این تفاوت که نیاز به تزریق دی‌اکسید کربن نداشته و جلبک نمی‌گیرد؛ زیرا گیاهان در حال رشد مواد زائد ماهی‌ها، مانند نیترات و مواد سمی مانند فلزات سنگین را با توجه به فیلتراسیون بیولوژیکی فعال حذف می‌کنند.

در ریپاریوم‌ها طیف گسترده‌ای از گیاهان به‌آسانی در کنار یکدیگر رشد می‌کنند و با توجه به این پوشش طبیعی، ماهی‌ها نیز لابه‌لای شاخه‌های متراکم گیاهان احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

ریپاریوم

ریپاریوم

ریپاریوم

ریپاریوم

منبع : padnaamood.ir
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هجده =