تاثیر نور در طراحی داخلی

تاثیر نور در طراحی داخلی

مقدمه

طراحان داخلی سبک مدرن میدانند که در هر فضای مسکونی گونه های نورپردازی مناسب بسیار مهم است. در طراحی داخلی طراحی نورپردازی نقش کلیدی را در ساختن حالات و جو مناسب و تنظیم محیط در فضای داخلی بازی میکند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

طراحان منابع نوری مختلفی دارند که به آنها در ساختن محیطی کاربردی که مطابق با نیاز مشتریان آنها است کمک میکند. آنها از گونه های مختلف چراغها برای برای تامین میزان نور کافی در اتاق استفاده می کنند. این مهم است که بدانیم کدام منبع نوری را در کدام قسمت خاص استفاده کنیم که بتواند نور کافی و مناسب را در خانه را تامین کند.

روشنایی عمومی اولین لایه از روشنایی استفاده شده در طراحی داخلی منزل است و به نور استفاده شده برای روشنایی کلی فضا اشاره دارد. این نوع از منابع نوری،روشنایی پایه ای مورد نیاز برای فضاهای مورد استفاده را فراهم میکند که افراد با استفاده از آن می توانند به راحتی و در کمال امنیت در فضا حرکت کنند. چراغهای سقفی فضا های داخلی یا تجهیزات سقف بالای طراحی ها میتواند نور عمومی مورد نیاز را تامین کند. نورهای عمومی میتوانند در بعضی مواقع نورهای موجود یا قسمتی از نقشه نورپردازی جدید باشند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

بعضی دیگر از طراحان نورپردازی از روشنایی کار(task lighting) استفاده می کنند. طراح داخلی حرفه ای فعالیتهایی که در فضای مورد طراحی انجام میشود را در هر قسمت به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهد تا از وجود نور کافی در آن فضا برای عملکرد متناسب با آن محیط اطمینان حاصل کند. روشنایی کار(  task lighting ) به ما اجازه می دهد که منابع نوری مناسب فضا در جایی که نیاز بیشتری به این نور هست قرار داده شود. روشنایی خاص و مناسب فضاها و ارایه دید مناسب برای فعالیتهایی مثل خواندن،غذا درست کردن،دوختن لباس یا انجام کارهای خانه.

تاثیر نور در طراحی داخلی

تمرکز روی محیط هایی مثل بالای کانتر آشپزخانه یا وان حمام یا میز کار یا کنار تخت خواب و صندلی نور مناسب برای کار را تامین می کند.

آخرین مرحله از یک طراحی داخلی خوب و فوق العاده،طراحی نورپردازی است که شامل ابزار و وسایل نورپردازی است که به آن نورپردازی نقطه ای یا متمرکز می گویند.طراحان نورپردازی حرفه ای و طراحان داخلی منازل سعی می کنند این نوع نورپردازی را به صورت یک عنصر در طراحی خود اضافه کنند و روی قدرت دید بیننده تاثیر بگذارند.

خواندن این مقاله
طراحی دکوراسیون کافی شاپ مدرن و کلاسیک با کمترین هزینه

تاثیر نور در طراحی داخلی

طراحی نوپردازی به صورت منابعی از نور است که به شکل مناسب و زیبا در محیط  استفاده میشود و می تواند تبدیل به عنصر برجسته ای در فضا مانند یک تابلوی نقاشی  یا اثر هنری یک مجسمه ساز یا یک ورودی جذاب و یا یک ویژگی منحصر به فرد معماری شود.

در اغلب موارد نورپردازی میتواند خود یک عنصر منحصر به فرد در فضا باشد که به صورت یک المان نمایشی در فضا ایفای نقش کند مثل یک لوستر ظریف یا یک آویز دراماتیک.

بنابر این وقتی چراغی برای خانه خود انتخاب میکنید به خاطر داشته باشید که این گونه از نورپردازی را طراحان لایه ای کار خود در طراحی منازل در نظر میگیرند. طراحی داخلی حرفه ای و نورپردازی حرفه ای به شما در توسعه فضای مناسب و زیبا کمک می کند که این امر نشان دهنده سبک و کاربرد مناسب هر فضایی از خانه شماست.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

چگونه از چراغ ها به عنوان عنصری در طراحی داخلی استفاده کنیم؟

ممکن است شما اطلاعات کافی در مورد چراغ ها نداشته باشید و پول زیادی خرج کنید تا اتاق ها و فضا های شما روشن و قابل زندگی شود.شما نیاز دارید اطلاعات اولیه و پایه ای در مورد کاربرد و چیدمان چراغ ها داشته باشید تا بتوانید برنامه ریزی درستی برای خریدن آنها در نظر بگیرید.

در طراحی نورپردازی روشنایی ها را به ۳ دسته تقسیم میکنیم:

۱-نورپردازی عمومی (General Lighting)

۲-روشنایی کاربردی و مخصوص انجام کار (Task Lighting)

۳-روشنایی متمرکز یا نقطه ای (Accent Lighting)

ترکیب هوشمندانه این ۳ نوع با یکدیگر،طراحی نورپردازی جذابی را حاصل می کند.

تاثیر نور در طراحی داخلی تاثیر نور در طراحی داخلی

طراحی نورپردازی حالات مختلف ما را شکل می دهند.احساسات کلی مثل آرامش یا بازیگوشی و معنی و منظوری که ما می خواهیم در فضا قابل توجه باشد مثل نماد خروج.

نورهای کاربردی مثل انواع چراغ هایی که در دفتر کار خود استفاده می کنیم یا چراغ هایی که افراد به عنوان هشدار در مکان های خاصی قرار می دهند.

نورپردازی از سوی دیگر درک درست از شکل حقیقی اشیا،سایه و دیدن بافت اشیا و اهمیت کلیدی آنها را برای ما حاصل می کند.

 

 

 

 

 

 

طرح چراغ های دکوراتیو به صورتی است که در مقدار و شدت تابش نور تغییراتی ایجاد می کند و به صورت منبعی است که به ما نشان می دهد این اتاق برای چه کاری مناسب است.مثلا شدت نور در اتاقی برای خوابیدن با اتاقی برای بازی کردن متفاوت است و یا اینکه نقطه کانونی اتاق کجاست؟ نقاط کانونی اتاق با لوسترها و آویزهای جذاب مشخص می شود.به عنوان مثال در اتاق نهارخوری جایگاه این آویزهای جذاب روی میز است که با نور نرم و کم خود توجه ها را به میز جلب می کند.این مورد نمونه ای مناسب از استفاده سنتی از این آویزها است.یک آویز نوری که روی میز قرار می گیرد به هر حال بیشتر نور ایجاد شده را به سمت پایین و بیرون هدایت می کند.این حقیقت فضا را به سمت طراحی مدرن پیش می برد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

طراحی داخلی

طراحی داخلی

برای برنامه ریزی نوری درست باید در نظر داشت که فعالیتهای آن مکان چگونه،در چه زمانی و در کجای آن محیط اتفاق می افتد.چراغ ها برای اتفاقات گوناگونی که در هر مکان صورت می گیرد نیاز به شدت نوری متفاوتی دارند.برای مثال ممکن است آشپزخانه شما مکان مورد علاقه شما برای آشپزی،کتاب خواندن،انجام سرگرمی های مورد علاقه شما و تماشای تلویزیون باشد.اما آیا شما برای تمیز کردن کف اتاق به همان میزان نوری احتیاج دارید که برای برپایی یک مهمانی به آن نیاز دارید؟پس در آن آشپزخانه شما به منابع نوری متفاوتی نیاز پیدا می کنید.

خواندن این مقاله
دکوراسیون کافی شاپ

طراحی نورپردازی مغازه ها و خانه ها باید توسط افراد آموزش دیده ای انجام شود که شما را به سمت بهترین انتخاب ممکن هدایت کند.بهترین نقشه و طراحی زمانی برای شما اتفاق می افتد که با یک فرد کاشناس در این زمینه مشورت کنید.

 

نورپردازی عمومی(General Lighting)

نور کلی یا محیطی نوری است که کل فضا را برای دیدن همه اشیا و امنیت در برقراری ارتباط و حرکت ایمن در فضا روشن می کند.تابش نور از سمت دیوارها و سقف برای پوشش هر چه بهتر فضا انجام می شود.نورپردازی عمومی می تواند از چراغ های سقفی یا چراغ های کف تامین شود.

– در نورپردازی از بالا چراغ روی سقف نصب می شود و فضا را روشن می کند. نورپردازی از بالا میتواند به صورت چراغ های سقفی و یا چراغ هایی که روی بالاترین نقطه دیوارهای صاف نصب شود و یا مانند مشعل پایه داری عمل کند.

تاثیر نور در طراحی داخلی

طراحی داخلی

تاثیر نور در طراحی داخلی

طراحی داخلی

– در نورپردازی از پایین نورها از کف و یا پایین دیوارها می تابند.عموما نورپردازی از کف کمتر مورد استفده قرار میگیرد.در این نوع منبع نوری در محفظه قرار داده می شود و یا به صورت چراغ هایی در مسیرهای قابل تردد قابل مشاهده هستند.

– بعضی نورها مثل چراغ های روز میز و یا لامپ هایی که روی سقف نصب می شوند هم از پایین و هم از بالا نور مورد نیاز را تامین می کنند. زیرا میزان تابش آنها در محیط به گونه ای است که همه جا را به صورت یکنواخت روشن می کند.

خواندن این مقاله
موفق ترین زنان معمار و طراح داخلی بخش اول

نورپردازی کاربردی(Task Lighting)

نورپردازی کاربردی با ایجاد نور مناسب برای انجام کار، محیط کوچک تری که نیاز به نور بیشتری دارد را روشن می کند.این نور در سه موقعیت باید همانند نور عمومی روشنایی ایجاد کند.لامپ های مخصوص کار با نور خیلی زیاد برای اتاق های کم نور استفاده نمی شوند زیرا باعث خستگی چشم می شوند.استفاده از لامپ هایی با شدت نوری بیشتر و یا افزایش دادن تعداد این لامپ ها باعث تقویت نور عمومی ثابت می شود و این مشکل را برطرف می سازد.نورپردازی مناسب برای کار در محیط های خوب با نور کم،مسیرهای رفت و آمد،آویزهای روی میز و یا لامپ های آویز دار سقفی و چراغ های نواری زیر کابینت ها گزینه های ثابت و قابل پیشنهاد هستند.

 

 

 

 

نورپردازی نقطه ای یا متمرکز(Accent Lighting)

نورهای نقطه ای در فضا استفاده می شوند تا با سوسو زدن درخشان خود اشیای گرانبها،تابلوها،مجسمه هاو یا تندیس های معمارانه فضای سبز شما را برجسته تر نشان دهد.در این نورپردازی معمولا از لامپ هایی استفاده می شود که بیشتر از سه برابر نور عمومی اطراف،شدت نور نداشته باشد.جایگاه قرارگیری این نورها نباید به گونه ای باشد که خط دید شما را محدود کند یا برای شما انعکاس دید ایجاد کند.

اگر شما می خواهید از این نوع نورپردازی برای مسیرهای رفت و آمد روی دیوارهای صاف و بدون بافت و یا دیوارهای بافت دار و خشن استفاده کنید،باید زاویه خط پرتو این نورها با افق را ۳۰ درجه در نظر بگیرید،تا از ایجاد نقطه داغ و یا انفجار جلوگیری شود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

 

منبع : padnaamood.ir
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 10 =