پله پیش ساخته

پله پیش ساخته

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۷

پله های پیش ساخته نمونه ای از سازه هایی هستند که از آن ها در ساختمان سازی استفاده می شود. امروزه با پیشرفت و نوآوری هایی که در تکنولوژی ایجاد شده همه به دنبال تولید مصالحی جایگزین هستند که در عین داشتن استحکام و مقاومت بالا هزینه کمتر داشته باشد و کار را آسان تر کند. این پله ها نسبت به ابعاد و اندازه ها جدا ساخته شده و بعد از اتمام کار در محل اصلی نصب میشوند.

 

دسته بندی پله های پیش ساخته

این پله ها را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

اول آنهایی که نسبت به تمامی موارد استاندارد ساخته و نصب میشوند.

دوم یک سری هستند که برای موقعیت های خاص هستند و سفارشی ساخته میشوند.

پله استاندارد

در نمونه های پیش ساخته، پله بر اساس ضوابط استاندارد ساخته شده و به بازار عرضه می گردد. ساخت اینگونه پله ها متناسب با شرایط استاندارد ساختمانی صورت می گیرد. اینگونه پله ها معمولا دارای دفترچه راهنما بوده و مشخصات پله بطور دقیق در آن درج شده است. از این رو این امکان را برای مشتری فراهم می کند که با توجه به ابعاد فضای مورد نظر نمونه ای متناسب با نیاز خود خریداری و مورد استفاده قرار دهید.

پله سفارشی

نمونه دیگر از انواع پله های پیش ساخته، پله های پیش ساخته سفارشی نام دارند که همان گونه که از نام آن ها پیداست متناسب با فضای مورد نظر و بر اساس سفارش مشتری ساخت و عرضه می گردند. ساخت اینگونه پله ها نسبت به نمونه های آماده پیش ساخته که بر اساس استانداردها صورت می گیرد، زمان بیش تری برده و هزینه بالاتری نیز در بر دارد. آنچه که در ساخت این گونه پله ها بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد، اندازه گیری دقیق فضایی است که قرار به استفاده از پله ها در آن می باشد. چرا که در صورت بروز کوچک ترین خطا در اندازه گیری، امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

پله پیش ساخته

 

انواع پله های پیش ساخته بر اساس متریال

بتنی

این پله ها دارای مزایایی همچون نگهداری کم و عدم ایجاد سر و صدا در حین استفاده می باشد. وزن این پله ها نسبت به پله های بتنی درجا کمتر است. پله پیش ساخته بتنی در ضخامت های مختلفی تولید می گردد که با توجه به میزان تردد، نوع کاربری، بستر اجرایی و … انتخاب و خریداری می شود.

خواندن این مقاله
برترین معماران جهان: تام مین

پله پیش ساخته بتنی

فولادی

در ساخت اینگونه پله ها از ورقه های فولادی به ضخامت ۶ میل استفاده می شود. بکارگیری از پله فولادی در هر محیطی امکان پذیر بوده و نصب آن براحتی صورت می گیرد. تعداد پله های آن بستگی به ارتفاع مکان مورد نظر داشته و طول هر پله بین ۷۰ تا ۱۳۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. از مهم ترین مزیت های اجرای پله پیش ساخته فولادی، خاصیت رنگ پذیری آن می باشد. این پله ها از استحکام بالایی برخوردار هستند.

پله پیش ساخته فولادی

استیل

اینگونه پله ها برای ساخت نیاز به دقت و مهارت بالایی دارند. از جمله مزایای استفاده از این مدل می توان به دوام و مقاومت بالای آن ها اشاره کرد. آنچه که در ساخت اینگونه پله ها مورد استفاده قرار می گیرد، استیل ضد زنگ می باشد. ابعاد کف پله در نمونه استیل بین ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر است. قیمت این نمونه پله متفاوت بوده و بر اساس نوع استیل بکار رفته در آن متغیر می باشد. اجرای پله پیش ساخته استیل به ویژه برای مناطق مرطوب، انتخاب مناسبی است. این پله در طرح های مختلف مارپیچی، رفت و برگشتی و … قابل اجرا بوده و جلوه ای لوکس به فضا می بخشد. پله پیش ساخته استیل در برابر خط و خش مقاوم است. اجرای پله پیش ساخته استیل هم در محیط های داخلی و هم در محیط های خارجی امکان پذیر است.

پله پیش ساخته استیل

چوبی

از دیگر نمونه های این نوع پله ها می توان به نمونه چوبی آن ها اشاره کرد. پله های پیش ساخته چوبی نمونه ای از پر طرفدارترین انواع پله پیش ساخته می باشند که می توان از آن ها در انواع سبک ها استفاده کرد. چوبی که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می گیرد، چوب روس، راش و ام دی اف می باشد. قیمت این مدل با توجه به کیفیت چوبی که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار گرفته است متفاوت است. بهتر است که اجرای پله پیش ساخته چوبی، به محیط های داخلی محدود شود. پله پیش ساخته چوبی ظاهری شکیل داشته و براحتی می تواند با انواع دکوراسیون داخلی هماهنگ گردد.

پله پیش ساخته چوبی

شیشه ای

اگر بدنبال استفاده نمونه ای از پله های پیش ساخته مدرن در ساختمان هستید، پیشنهاد ما پله های شیشه ای می باشد. در ساخت اینگونه پله ها از شیشه سکوریت استفاده می شود. چرا که این گونه شیشه ها از مقاومت خوبی برخوردار می باشند. این نمونه برای استفاده در محیط و فضای کوچک بسیار مناسب می باشد. چرا که باعث می شود فضای مورد نظر بزرگ تر از آنچه که هست نشان داده شود. این پله ها نور را از خود عبور داده و در نتیجه باعث روشن تر شدن محیط می گردد.

خواندن این مقاله
دو قدم برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل

پله پیش ساخته شیشه ای

پله های دارای سیستم نوری

این گونه پله ها دارای سیستم نوری پنهان می باشند و از این رو برای استفاده در شب بسیار مناسب هستند. بدون شک استفاده از این پله ها زیبایی بی اندازه ای به همراه خواهد داشت.

پله پیش ساخته نوری

 

انواع پله های پیش ساخته از لحاظ چگونگی اجرا

پله های گرد حول محور

این نوع پله ها حول یک محور میچرخد و معمولا برای ساختمان های دوبلکس بکار می روند. جنس غالب آن ها از چوب است اما می توان از پله های پیش ساخته ی فلزی نیز استفاده کرد.

پله پیش ساخته گرد محور

پله های گرد باکسی

این نوع پله پیش ساخته نیز شبیه به پله های گرد حول محور است با این تفاوت که بر روی دو محور می چرخند. این پله ها از دو ورق با ضخامت های متفاوت ساخته می شوند. اساسی ترین کار برای کار گذاشتن این نوع راه پله ها این است که ارتفاع کف تا کف و سقف را اندازه گیری کنید.

پله پیش ساخته گرد باکسی

 

پله های کنسولی

این نوع پله ها نیز امروزه در محیط های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی این نوع پله ها به شکلی است که حس معلق بودن را می رساند و ظرافت زیادی در طراحی آنها بکار رفته است. بیشتر مواقع این نوع راه پله ها در ساختمان هایی که استایلی مدرن دارند بکار می آید. دلیل استفاده از این پله این است که می توان میزان اشغال فضا را به حداقل رساند و سازه اصلی راه پله را پنهان کرد. بنابراین بهترین کاربرد پله های کنسولی در جاهایی است که محدودیت فضا دارند. هم چنین می توان از پوشش های مختلفی مثل چوب، سنگ یا شیشه برای کف این نوع پله ها بکار برد. از دیگر مزایای این نوع راه پله، این است که بسیار سبک هستند و قیمت پایین ترین دارند. علاوه بر این می توان گفت که مصالح کمتری برای ساخت این پله پیش ساخته به کار می رود.

پله پیش ساخته کنسولی

پله های پروفیلی

پله های پروفیلی از آن دسته پله هایی هستند که قیمت پایین تری دارند. در ساخت این پله ها از پروفیل های متنوعی استفاده شود. اما نکته این جاست که در مقطع شمشیری پله، این پروفیل ها دچار ضعف می شوند و به همین خاطر است که برای تقویت آن ها، باید از ورق های پلیت استفاده شود. طراحی هر پله پیش ساخته ای ممکن است با توجه به فضا اندکی متفاوت باشد. خوشبختانه تنوع خوبی در این مورد وجود دارد و شما می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، بهترین نوع طراحی پله را برای سازه خود انتخاب کنید.

خواندن این مقاله
بتن در معماری

پله پیش ساخته پروفیلی

 

مزایا پله های پیش ساخته

۱) نصب اینگونه پله ها بسیار آسان بوده و مدت زمان زیادی صرف انجام این کار نمی شود.

۲) استفاده از این پله ها باعث کاهش و صرفه جویی در هزینه ها شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

۳) این امکان وجود دارد که از این مدل پله ها در مکان ها و ساختمان های مختلف استفاده شود.

۴) اینگونه پله ها از تنوع بالایی برخوردار بوده و امکان انتخاب آن ها بر اساس سلیقه مشتری و با توجه به مکان مورد نظر و سبک طراحی دکوراسیون فراهم می باشد.

۵) اینگونه پله ها قابلیت این را دارند که براحتی نصب و در صورت نیاز دمونتاژ شود و در مکان دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

۶) اینگونه پله ها قابلیت سفارش در ارتفاع دلخواه را دارا می باشد.

۷) از مزایای خرید و اجرای پله پیش ساخته، قابلیت سفارش آن در ابعاد و طرح های مختلف مطابق با سلیقه کارفرما می باشد. این پله ها قابلیت اجرا در انواع ساختمان ها با کاربری های مختلف را دارند. پله های پیش ساخته از نظر جنس متریال مصرفی دارای تنوع زیادی می باشند که می تواند پاسخگوی سلایق مختلف باشد.

 

معایب پله های پیش ساخته

این نوع پله ها در هر شرایطی هیچ معایبی ندارند. اما اگر بخواهی واضح تر بررسی کنیم نوع گرد این پله ها در صورتیکه در فضای کوچک اجرا شوند دچار مشکل میشوند. زیرا هر چه فضا کم تر باشد پله ها کوچک تر میشوند و در راه پله گرد، اگر پله ها کوچک باشند بسیار خطرناک است.

پله پیش ساخته

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

منبع : bamdar.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 7 =